ftrd-1_no_frame-2

Munca remote a devenit în ultimii doi ani o realitate pentru tot mai mulți angajați români. Beneficiile acesteia vin însă la pachet și cu o serie de provocări, resimțite în special de echipele de HR. Dacă și în compania ta se discută despre trecerea în regim remote sau hibrid, este bine să te familiarizezi cu provocările pe care le-ai putea întâmpina, pentru a găsi din timp cele mai bune soluții.

Monitorizarea orelor lucrate de angajați

În cazul muncii la birou, lucrurile sunt de obicei destul de transparente: managerii de echipă văd exact când ajunge fiecare angajat, putând raporta mai departe situațiile în care o persoană lipsește câteva ore sau o zi întreagă. Specialiștii HR sunt la curent cu concediile angajaților și pot astfel calcula fără probleme salariul sau beneficiile acordate pentru fiecare zi lucrată.

Când vine vorba de munca remote, monitorizarea pare mai dificilă, însă nu e imposibilă. În ziua de astăzi există diferite softuri care pot înregistra durata petrecută de angajați muncind. De exemplu, angajații din call centere au programe în care se loghează la început de zi, delogându-se doar atunci când au pauză sau la final de program. În acest mod, se contorizează cu precizie timpul petrecut muncind. Persoanele care lucrează în alte activități, de exemplu pe proiecte, își pot loga singure timpul în aplicații dedicate taskurilor zilnice. La final de zi, aplicația arată exact câte ore de muncă a înregistrat fiecare angajat.

Gestionarea actelor și a cererilor primite de la angajați

Te poți întreba, pe bună dreptate, cum vei reuși să controlezi situația tuturor documentelor cu care lucrezi zi de zi, dacă angajații și conducerea nu mai lucrează la sediu. Până la urmă, departamentul de HR lucrează frecvent cu contracte de angajare, cereri de concediu, adeverințe eliberate angajaților, fișe de lichidare și multe alte acte. Evident, e-mailul poate fi o bună soluție, dar când munca se realizează de acasă, este posibil ca actele confidențiale trimise pe mail să nu ajungă întotdeauna la destinație sau să fie ținta atacurilor cibernetice.

Din fericire, un software de HR este varianta simplă și eficientă care îți economisește timp și te protejează de amenințările hackerilor. Cu ajutorul unui software dedicat trimiți și primești documente de la orice persoană din companie, stochezi actele, generezi adeverințe și poți aproba în doar câteva secunde cereri de concediu.

Onboarding-ul noilor angajați

Departamentul de resurse umane se ocupă de obicei și de integrarea noilor angajați în companie, ajutându-i să se adapteze la cultura organizațională. Începuturile nu sunt niciodată simple, iar angajații care simt că nu se integrează la noul loc de muncă se simt demotivați și pot fi tentați să își dea rapid demisia. Din această perspectivă, munca remote poate fi o adevărată provocare pentru procesul de onboarding: oamenii noi sunt în continuare îndrumați și ajutați să fie parte a echipei, dar interacțiunile se desfășoară de la distanță.

Aici intră din nou în ecuație tehnologia, care salvează situația. Cu ajutorul aplicațiilor de apelare video, precum Zoom,Teams sau Google Meet, specialiștii în resurse umane pot ține legătura cu nou-veniții. Mai departe, comunicarea este preluată de managerii de echipă și de colegi. Pe lângă componenta de comunicare, departamentul HR poate pune la dispoziția angajaților noi o serie de tutoriale și cursuri online, care să vizeze inclusiv zona de cultură internă.

Cursurile organizate pentru angajați

Așa cum spuneam și la punctul precedent, echipa de HR este de multe ori responsabilă și de cursurile interne, atât pentru angajații noi, cât și pentru cei existenți. Într-o companie care pune accent pe dezvoltarea propriilor oameni, trainingurile nu pot lipsi, fie că e vorba despre deprinderea unor noi programe și aplicații sau despre cursuri de soft skills. Specialiștii în resurse umane se ocupă de planificarea cursurilor, procesul de înscriere și evaluările ulterioare, care vin din partea angajaților.

Dacă te întrebi cum poți organiza cursuri de la distanță, răspunsul este simplu: printr-o platformă sau un soft HR, unde angajații pot și ei vizualiza trainingurile, se pot înscrie și pot fi anunțați atunci când sunt puși pe listă pentru un anumit curs.

Motivarea angajaților și programele de wellbeing

Programele de wellbeing, care urmăresc recompensarea și motivarea angajaților, intră de obicei în atribuția departamentului HR. În contextul muncii remote, specialiștii în resurse umane sunt nevoiți să găsească noi variante prin care să ofere angajaților aceleași avantaje, fără a interacționa direct. 

Beneficii precum team building-urile sau petrecerile de sărbători sunt înlocuite cu evenimente virtuale, pentru care departamentul de HR le decontează angajaților mâncarea și băutura sau le trimite pachete cu produse din partea companiei. Tichetele de masă sau cadou sunt înlocuite cu carduri, care se pot încărca ușor de la distanță, iar unele companii apelează la platforme de beneficii, din care angajații își aleg lunar ceea ce doresc să utilizeze.

Pentru a-și ajuta angajații să rămână sănătoși și activi, departamentele de HR caută și cele mai bune soluții pe parte de servicii medicale și de abonamente dedicate activităților sportive. Abonamentele SanoPass, de exemplu, sunt o soluție ideală în acest sens: oferă acces la o multitudine de clinici private din întreaga țară (peste 900), pentru toate specialitățile medicale, inclusiv stomatologie și psihologie. Totodată, din abonamente pot face parte și serviciile de fitness, disponibile la peste 100 de săli de sport din România. Dacă la aceste avantaje adăugăm și telemedicina, tot mai accesată de persoanele care lucrează de acasă, îți poți da seama de ce un astfel de abonament este o modalitate perfectă de a avea grijă de angajații tăi.

Activitatea unui specialist HR nu este una simplă, iar munca remote înseamnă o provocare în plus pentru departamentele care lucrează cu oamenii. Totuși, cu puțină imaginație și cu ajutorul tehnologiilor potrivite, poți descoperi că provocările sunt de fapt doar șanse de a experimenta soluții și moduri noi de lucru. Te invităm să descoperi calculatorul de retenție, un instrument care vine în întâmpinarea departamentelor de HR pentru a calcula costul de oportunitate obținut printr-o strategie de retenție.

Înapoi la blog

munca remote

Articole asemănătoare