Un manager de resurse umane dedicat are un rol important în succesul oricărei companii. Angajații din departamentul de HR sunt cei care creează un mediu stabil și echilibrat pentru toți ceilalți coechipieri. Aceștia au multiple roluri cheie într-o firmă: se ocupă de nevoile colegilor, mediază conflictele, atrag și angajează oameni talentați sau organizează traininguri.
Așadar, departamentul de resurse umane face tot ce este necesar pentru succesul unui business. Dar de ce competențe are nevoie un profesionist în acest domeniu pentru a atinge performanța?
În primul rând, abilitățile sunt separate în două categorii: soft skills și hard skills.
Soft skills sunt competențele care țin de inteligența emoțională și de personalitatea cuiva. Îi permit posesorului să se adapteze la mediul în care lucrează, la cultura organizațională și la dinamica dintre colegi. Spre exemplu: abilitatea de a lucra în echipă, ascultare activă, proactivitate, empatie.
Hard skills țin de cunoștințele pe care le deține o persoană despre domeniul în care activează, ușor de măsurat. Acestea se pot învăța și se pot îmbunătăți în timp, odată cu experiența.
Indiferent dacă ești în căutarea profesionistului din resurse umane perfect sau îți cauți chiar tu un job în HR, descoperă în continuare ce opt skill-uri esențiale trebuie să ai în vedere.
- Organizarea
Un skill esențial pentru toți angajații, dar în mod special pentru profesioniștii din resurse umane. Au nevoie să știe să își planifice foarte bine timpul, pentru că în mâna lor stau joburile și carierele celorlalți. Este destul de dificil să fii mereu atent la tot ce se întâmplă în companie, să răspunzi colegilor care au nelămuriri sau să aplanezi eventualele conflicte.
Tocmai de aceea, profesionistul din HR trebuie să se bazeze pe softurile de organizare puse la dispoziție de companie, cum ar fi cele de management al angajaților sau cele care urmăresc programul și concediile oamenilor din echipă.
- Comunicarea
Chiar dacă aici l-am trecut pe locul doi, acesta este probabil cea mai importantă abilitate de care trebuie să dea dovadă profesioniștii în HR. Trebuie să știe să comunice foarte bine atât scris, cât și verbal, pentru a-și îndeplini task-urile de zi cu zi. De la negocierea salariului, la explicarea cerințelor specifice unui post de muncă, la rezolvarea conflictelor apărute spontan și prezentări interne, un angajat din resurse umane trebuie să știe să se facă înțeles. De asemenea, el trebuie să poată înțelege mesajul transmis de interlocutor și să fie atent la comunicarea non-verbală, care îi spune de multe ori mai multe decât se așteaptă.
- Flexibilitate
Pentru că nicio zi nu este la fel. Chiar dacă există un plan bine structurat, pot apărea mereu surprize sau probleme neașteptate. Este imposibil de prevăzut un incident minor, o demisie sau un nou CV primit.
- Abilități tehnice
Desigur, pentru a lucra în programe specifice domeniului. BambooHR este unul dintre cele mai folosite softuri, util pentru managementul angajaților și pentru urmărirea performanței acestora. Acesta ajută profesioniștii din HR să găsească candidații perfecți și să îi transforme în colegi ideali. Oferă o bază de date unică și sigură, instrumente pentru măsurarea performanței și angajamentului, urmărire simplă, instrumente de recrutare și salarizare.
Cu siguranță programele folosite variază de la o companie la alta, de aceea de cele mai multe ori se asigură traininguri celor noi.
- Proactivitate
O trăsătură care se poate educa și se poate dezvolta în timp. Proactivitatea ajută la menținerea echilibrului, prin dezamorsarea problemelor care se află într-un stadiu incipient. Pentru ca un profesionist din resurse umane să poată fi proactiv, trebuie să participe constant la programe care îl ajută să își dezvolte cunoștințele și să rămână mereu la curent cu tot ce se întâmplă în domeniu.
- Ascultare activă
Acesta este un skill esențial care face diferența atunci când vine vorba despre angajații din HR. Oamenii din echipă trebuie să simtă că pot vorbi deschis cu cei de la resurse umane, într-un spațiu sigur și lipsit de judecată. Prin ascultare activă se pot rezolva eventualele conflicte sau se pot afla motivele reale pentru care cineva nu performează. Deși este parte din comunicare, skill-ul este menționat separat pentru a-i oferi importanța necesară.
- Munca în echipă
Cu siguranță toți oamenii dintr-o companie trebuie să se adapteze la munca în echipă. Dar cei care trebuie să dea un exemplu când vine vorba de teamwork sunt angajații din resurse umane, pentru că tot ei facilitează acest aspect.
- Capacitate de management
Un alt skill valoros este cel de a comunica și de a-i coordona pe ceilalți. Pentru că un bun management al echipei reduce riscul de conflict, asigură loializarea și un mediu de lucru favorabil.
În orice companie de succes trebuie să existe orientare și către managementul talentelor, pentru că oamenii sunt una dintre cele mai valoroase resurse. Departamentul de resurse umane va ști întotdeauna cum să identifice, să atragă și să dezvolte cei mai buni coechipieri, pentru binele întregii firme.
Înapoi la blog