Provocările și transformările din ultima perioadă au condus la o piață a beneficiilor extrasalariale foarte dinamică, iar companiile care vor să rămână relevante ca angajatori de top trebuie să facă eforturi pentru a adopta cele mai noi tendințe. Cu atât mai mult, să implementeze soluții de viitor care să se integreze armonios în cultura organizațională. Totul în contextul în care 60% dintre angajații din Generația Z susțin că ar accepta un salariu inițial mai mic cu 10% pentru beneficii extrasalariale mai bune, conform unui studiu realizat de Lincoln Financial Group.
Pentru multe companii, unele soluții sunt încă o schimbare care necesită mai multe resurse pentru a fi implementate. În 2020, 45% dintre respondenții participanți la studiul SanoPass confirmă că nu au făcut modificări ale pachetului de beneficii extrasalariale. În același timp, doar 7% dintre respondenți au confirmat o creștere a pachetului de beneficii, iar alte 7% au ales să diversifice portofoliul de servicii oferite angajaților.
Am identificat, în rândul companiilor participante la studiu, cât și pe parcursul colaborării noastre cu clienți din diferite industrii, o transformare mai puțin sau mai mult accelerată, în funcție de diverși factori, cu privire la beneficiile extrasalariale. Citește în continuare articolul și vei afla:
- Cum se modifică prioritățile în privința beneficiilor extrasalariale
- Care sunt tendințele în serviciile medicale oferite angajaților
- Ce avantaje are compania ta în colaborarea cu SanoPass
Transformarea beneficiilor extrasalariale: Ce devine prioritar?
În condițiile în care munca remote continuă să crească anual cu 35-50%, companiile sunt și ele în proces de transformare a pachetului salarial și a beneficiilor extrasalariale pe care le oferă angajaților. Din rândul celor 190 de participanți la studiul SanoPass, doar 35% dintre companii confirmă că au regândit pachetul de beneficii sau modul de acordare în funcție de acest aspect.
Un astfel de exemplu este schimbarea modului în care sunt oferite tichetele de masă: de la forma tradițională tipărită, multe companii au început să le acorde pe carduri speciale sau au adoptat soluții precum sisteme de tip platformă electronică, cu vouchere sau diverse beneficii la alegere.
Cu toate că există un număr mare de companii care au acționat în conformitate cu noile cerințe din domeniul resurselor umane, rămânem cu o majoritate de peste 60% de companii care admit că nu reușesc să actualizeze în mod frecvent pachetul de beneficii. De cele mai multe ori, acestea sunt și cazurile în care angajatorii observă că echipa lor nu utilizează întotdeauna beneficiile extrasalariale oferite. Însă care sunt principalele măsuri pentru adaptarea acestor beneficii la nevoile reale ale angajaților?
- Implicarea angajaților în alegerea beneficiilor
Așa cum relevă și studiul SanoPass, acest aspect rămâne unul primordial pentru brandul de angajator. Companiile care își doresc să răspundă nevoilor reale ale angajaților și să îi mențină motivați pe aceștia din urmă, au responsabilitatea de a implica resursele umane în procesul decizional în privința beneficiilor salariale.
Deja două treimi dintre angajați se implică sau se vor implica în alegerea beneficiilor extrasalariale, iar companiile din care fac parte vor putea observa curând optimizarea gradului de satisfacție a echipei. În echipa SanoPass, am implementat aceeași metodă deoarece dorim să ne asigurăm că oferim angajaților noștri autonomia de care au nevoie pentru fi cât mai motivați și pentru a contribui la o colaborare armonioasă cu partenerii noștri.
- Transformare complet digitalizată
Studiul SanoPass confirmă nevoia de digitalizare, în special în contextul accelerării muncii de acasă. Iar modul în care sunt oferite și utilizate beneficiile extrasalariale nu trebuie să facă excepție:
“Ce credem noi că poate fi îmbunătățit este nivelul de utilizare a acestor produse și beneficii. Studiul SanoPass a arătat că o treime dintre beneficiile extrasalariale acordate rămân neutilizate, mai ales cele care presupun o contribuție financiară din partea angajatului. Digitalizarea poate juca un rol foarte important în corectarea acestei probleme prin extinderea ofertei și simplificarea interacțiunii cu furnizorii de servicii medicale.”
Andrei Vasile, Managing Partner - SanoPass
- Prioritizarea serviciilor medicale
Există o creștere semnificativă pe piața abonamentelor medicale, deoarece oamenii au devenit mult mai conștienți de importanța prevenției în viața de zi cu zi. Atunci când au fost rugați să prioritizeze cele mai importante aspecte în selectarea beneficiilor în viitor, 62% dintre respondenți au pus pe primul loc sănătatea.
Motivul principal pentru care cei mai mulți angajatori ar trebui să prioritizeze serviciile medicale oferite este contribuția la bunăstarea angajaților, indirect, și a familiilor acestora. Iată care sunt principalele tendințe pentru piața beneficiilor medicale.
Criterii în selectarea serviciilor medicale corespunzătoare nevoilor angajaților
În contextul creșterii nevoii de beneficii medicale corespunzătoare nevoilor angajaților, identificăm o serie de criterii pe care orice angajator ar trebui să le ia în considerare atunci când își alege furnizorul de beneficii medicale.
- Prevenția medicală
Mai mult ca oricând, angajații conștientizează importanța prevenției medicale în viața lor. Indiferent că este vorba despre servicii de sănătate fizică sau psihică, de relaxare pentru a preveni anumite predispoziții medicale, angajații caută siguranța unui pachet extrasalarial care să ofere aceste servicii medicale de prevenție.
- Accesibilitate și flexibilitate
Atât în rândul angajaților, cât și al companiilor există o nevoie din ce în ce mai mare în ceea ce privește accesibilitatea și flexibilitatea. Studiul SanoPass confirmă această necesitate, concluzia principală fiind că nu se mai pune accent pe oferirea unui abonament medical la o clinică anume, ci mai degrabă pe accesul la o rețea cât mai vastă de centre.
- Soluții digitale de telemedicină
“Trendul serviciilor medicale accesibile de la distanță (telemedicină) este într-o creștere continuă de la începutul anului. De asemenea, în ultimele luni am interacționat mai des cu reprezentanți ai unor companii din domeniul IT&C. Acest segment crește ca pondere în economie și dispune de caracteristici proprii la capitolul politici de HR. Digitalizarea este parte din ADN-ul acestora, iar angajații au o apetență crescută pentru simplificarea unor procese. Includem aici modul de interacționare cu furnizorii de servicii medicale. Cred că tendința pe care o observăm se va generaliza curând. Digitalizarea presupune control și viteză. Angajații nu mai vor să depindă de un singur furnizor de servicii medicale. Vor să aleagă singuri unde se consultă sau tratează și vor să ajungă cât mai rapid la acești specialiști.”
Delia Iliasa, Managing Partner - SanoPass
- Sănătatea mentală
Studii globale arată că aproape 86% dintre angajații tratați de depresie au văzut o îmbunătățire a performanței la locul de muncă, cât și reducerea absenteismului cu până la 40%. Atunci când echipa ta este fie complet sau parțial remote, este cu atât mai dificil să observi starea de sănătate mentală a angajaților, atunci când aceștia arată simptome îngrijorătoare la locul de muncă. Mai important, pentru a preveni astfel de situații, angajații trebuie să aibă la dispoziție beneficii care să le ofere posibilitatea de a apela cu încredere la diverse servicii de terapie care să îi ajute cu starea lor de spirit.
Ca o concluzie generală în privința beneficiilor medicale, cel mai important sfat pe care îl oferă cei doi Managing Partners ai SanoPass pentru directorii de HR din România este ca aceștia din urmă să prioritizeze conștientizarea importanței prevenției și dezvoltarea unui stil de viață sănătos. “O persoană sănătoasă va fi activă economic, creativă și mai eficientă”, menționează aceștia.
Cum te ajută SanoPass în eficientizarea beneficiilor medicale oferite?
Ne dorim să venim în ajutorul angajatorilor din România care își doresc mai multă trasabilitate în oferirea serviciilor medicale și satisfacție din partea angajaților în privința acestor beneficii. Punem la dispoziție servicii medicale amplificate de tehnologie, prin colaborarea cu rețele medicale din zone urbane, cât și rurale ale României.
Prin intermediul platformei SanoPass oferim clienților noștri servicii de medicina muncii, consultații, investigații, analize medicale, stomatologie, nutriție, psihologie, fizioterapie, imagistică avansată și consiliere medicală telefonică. În plus, facilităm accesul la săli de sport, asigurători, farmacie online, telemedicină non-stop, iar de curând, abonamente medicale stomatologice în rețeaua de Clinici Dr. Leahu.
Alege să colaborezi cu SanoPass și ai următoarele avantaje:
- Costul serviciilor care nu au fost utilizate conform bugetului alocat pachetelor medicale inițiale va fi rambursat anual;
- Compania ta poate individualiza pachetele medicale oferite angajaților;
- Beneficiezi de oferte speciale în clinicile partenere, cât și la alți furnizori de servicii medicale de prevenție;
- Angajații vor avea acces la orice medic din cele peste 850 de clinici partenere din România, cu posibilitatea de a plăti direct din aplicație;
- Angajații își pot gestiona programările direct din aplicație, cât și personaliza mesaje pe telefon de amintire a programărilor;
- Echipa ta are acces nelimitat la serviciul de consiliere medicală telefonică 24/7.
Companiile trebuie să se poată baza pe echipe valoroase, care sunt suficient de motivate astfel încât să poată face față provocărilor din viața profesională, cât și din cea personală. De aceea, pachetele salariale și beneficiile suplimentare trebuie să rămână prioritare pentru bunăstarea și stabilitatea angajaților.
Chiar și în momentele de restrângere a resursele, persoanele de decizie trebuie să fie actualizate cu privire la soluțiile de personalizare a unor astfel de beneficii care să corespundă nevoilor companiilor, cât și ale angajaților. Descarcă studiul SanoPass și descoperă mai multe despre impactul pandemiei asupra beneficiilor salariale și despre cum arată viitorul pentru acest domeniu.