Pentru cei mai mulți dintre noi, pandemia de coronavirus a însemnat schimbări radicale în ceea ce privește stilul de viață, dar și activitatea profesională. De aceea, nu este de mirare faptul că departamentele de HR au trecut și ele prin transformări, atât din punct de vedere al atribuțiilor, cât și al modului de lucru.
Regândirea modului de lucru pentru întreaga companie
Foarte multe companii au fost nevoite să se reinventeze în această perioadă, pentru a se adapta la contextul socio-economic. Unii angajatori au apelat la șomaj tehnic și restructurări, alții au pus pauză planurilor de dezvoltare și s-au concentrat pe menținerea activității, iar munca la distanță a devenit o soluție pentru protejarea echipelor.
În toate aceste situații, departamentul de HR a avut un rol central, prin prisma viziunii sale de ansamblu asupra companiei, dar și a rolului său de comunicator și mediator. Managerii de HR au fost direct implicați în găsirea celor mai bune variante de lucru, contribuind la regândirea obiectivelor de business.
Facilitarea comunicării și adaptarea mesajelor
Comunicarea internă este de multe ori o provocare pentru departamentul de resurse umane, care devine un liant între echipa de management și angajați. Cu atât mai mult în perioadele de criză, când angajații se simt dezorientați, iar leadershipul este nevoit să ia spontan decizii radicale, HR-ul trebuie să se asigure că informația ajunge rapid și corect la fiecare om din companie.
În plus, în condițiile muncii remote, echipele de HR s-au văzut nevoite să găsească metode prin care să se asigure nu doar că mesajele conducerii ajung la angajați, ci și că întreaga companie rămâne conectată, chiar și de la distanță. De la găsirea celor mai bune canale de comunicare, până la adaptarea mesajelor, pentru a nu descuraja angajații într-o perioadă dificilă, misiunea HR-ului nu a fost deloc una ușoară.
Menținerea motivației și a culturii interne
Inițiativele legate de motivarea angajaților au devenit și mai importante în ultimii doi ani, când nesiguranța resimțită la nivel mondial a afectat chiar și moralul celor mai puternici oameni. Departamentul de HR e de obicei direct implicat în implementarea programelor de recompensare și motivare a angajaților, iar aceste programe au ajuns să fie esențiale în contextul actual.
O echipă motivată este o echipă implicată și loială, pe care angajatorul se poate baza, în special în momentele de criză. De aceea, companiile au căutat în perioada pandemiei cele mai bune metode prin care să ridice moralul angajaților. Specialiștii în resurse umane au fost cei care au luat pulsul companiei și au sondat piața, pentru a descoperi care sunt beneficiile extrasalariale cu adevărat utile în aceste momente. Așa cum au demonstrat atât un sondaj în rândul angajaților cât și cel mai recent studiu realizat de SanoPass, angajatorii au conștientizat importanța beneficiilor din sfera sănătății.
Pe lângă motivarea echipei, departamentul de HR a fost nevoit să caute și metode de a păstra angajații conectați la cultura companiei, chiar și în cazul muncii remote. Evenimentele online - fie că a fost vorba despre ședințe, petreceri sau ieșiri virtuale - au luat locul celor fizice și au reprezentat o metodă de a ține echipa conectată, indiferent de distanță.
Asigurarea unui mediu de lucru sigur
Departamentul HR a avut un rol important și în aplicarea măsurilor legate de siguranța angajaților la locul de muncă, în contextul pandemic. Aceste măsuri au inclus în multe cazuri și reorganizarea turelor, pentru a evita aglomerarea spațiilor de lucru sau pentru a-i ajuta pe angajați să vină la program în afara orelor de vârf.
Unele companii au oferit testări periodice, altele s-au axat strict pe informarea angajaților și pe măsurile de prevenție, ținând evidența persoanelor cu simptome Covid sau a contacților direcți. În toate cazurile, echipa HR a fost direct implicată și a reprezentat un sprijin esențial pentru management.
Departamentul de resurse umane a avut și rolul de a planifica și a implementa, împreună cu conducerea, soluțiile de muncă remote sau hibrid. Aceste acțiuni au inclus atât soluționarea aspectelor contractuale, cât și organizarea propriu-zisă, pentru ca activitatea să poată continua fără probleme în funcție de noile condiții de lucru.
Aplicarea măsurilor legislative și informarea angajaților
Aspectele legale au fost o componentă deloc de neglijat în rolul departamentului HR în această perioadă. Situația pandemică a determinat statul să ia o serie de măsuri, care au avut impact inclusiv asupra companiilor și a modului de funcționare a acestora.
Specialiștii HR au fost la curent cu toate schimbările de legislație, pentru a le putea aplica rapid și pentru a-și putea informa angajații cu privire la măsurile care îi afectau în mod direct. De exemplu, în companiile care au înregistrat pierderi sau și-au suspendat temporar activitatea, soluția șomajului tehnic a fost decisă și implementată împreună cu departamentul HR, acolo unde a fost cazul.
Dacă ești manager sau specialist HR, cu siguranță ai simțit în această perioadă o presiune mult mai mare decât de obicei. Bunăstarea întregii companii a depins în mare parte de deciziile tale, iar lucrurile s-au desfășurat într-un ritm alert, unde schimbarea a fost singura constantă.
Suntem alături de tine, pentru a te ajuta să fii alături de angajați cu beneficiile extrasalariale care le demonstrează că le pui siguranța pe primul loc. De aceea, te invităm să descoperi impactul beneficiilor extrasalariale asupra retenția angajaților, utilizand calculatorul de retenție - un instrument digital pentru decizii informate pentru bunăstarea angajaților.
Înapoi la blog