Blog

Metode de retenție a angajaților

Written by SanoPass | Nov 2, 2021 3:06:19 PM

1 din 2 dintre angajaţii români care au participat la un sondaj efectuat la începutul anului 2021 de BestJobs au declarat că se gândesc să-şi schimbe locul de muncă, iar 28% au făcut chiar paşi concreţi în această direcţie. Acest context poziționează retenția angajaților ca una dintre principalele priorități ale companiilor. De ce? Pentru că studiile arată faptul că de fiecare dată când o organizație înlocuiește un angajat, costul de recrutare este, în medie, de 6 până la 9 luni din salariul acestuia.

Motivele care duc la apariția unor probleme în retenția angajaților

Pentru a-ți putea construi o strategie clară de retenție a angajaților, este important să înțelegi și care sunt motivele pentru care aceștia decid să renunțe la un loc de muncă. 

Iată ce a reieșit din studiul Best Jobs: 

  • circa 39% dintre angajaţii incluşi în sondaj spun că principalul criteriu în funcţie de care îşi aleg un job sau altul este salariul
  • aproape 29% dintre respondenţi afirmă că vor să își schimbe jobul pentru că îşi doresc o nouă provocare în carieră
  • pentru 27% dintre angajaţi, principalul motiv pentru care schimbarea jobului a devenit o prioritate este că actualul mediu nu le oferă suficiente oportunităţi de dezvol­tare profesională.

Retenția angajaților va putea fi realizată într-un mod eficient și după ce vei realiza o radiografie a situației specifice echipei tale. Poate fi vorba despre un sondaj online anonim realizat în întreaga companiei din care să reușești să identifici principalele aspecte care încă îi nemulțumesc pe membrii echipei sau zonele în care ar trebui făcute îmbunătățiri, chiar dacă nu e vorba despre unele majore. De asemenea, ai putea discuta direct cu managerii diferitelor departamente și să iei pulsul de la ei. Singurul aspect negativ al acestei variante este că nu vei putea avea certitudinea că în interiorul departamentului angajații se simt atât de confortabil încât să vorbească deschis despre ce îi nemulțumește. 

Cum se calculează rata de retenție a angajaților 

Rata de retenție este cea care măsoară procentul de angajați care au decis să rămână în companie într-un anumit interval de timp ales. Pentru a face un calcul rată de retenție, îți va fi util să parcurgi următoarele etape: 

  1. Stabilește intervalul de timp pentru care vei face calculul ratei de retenție a angajaților
  2. Află câți angajați lucrau în companiei la începutului intervalului ales
  3. Identifică cu exactitate câți angajați au decis să plece din organizației în perioada respectivă. 
  4. Aplică formula specifică de calcul a ratei de retenție (rata de retenție=număr angajați din ziua de start a perioadei de referință-număr de angajați care au plecat...împarte rezultatul obținut la numărul de angajați în ziua de start a perioadei de referință, apoi înmulțește-l cu 100)
  5. Creează un profil al angajaților care au decis să rămână, te poate ajuta în procesul de recrutare.

Retenție angajați, un subiect de inclus în ședințele de top management   

După ce vei reuși să ai o listă cu aspectele care ar trebui îmbunătățite pentru a diminua pe cât posibil riscul de a pierde o parte dintre angajați, este important să o prezinți celor din managementul organizației. De ce? Pentru că în acest mod vor reuși să înțeleagă riscul la care compania se expune dacă îmbunătățirile nu vor fi implementate, vor putea face calcule ei înșiși sau le vei putea furniza chiar tu impactul financiar al plecării unora dintre angajați, dar și timpul mort în care, chiar dacă veți reuși să recrutați noi salariați, va trebui să vă concentrați pe procesul de onboarding. 

Niciun angajat, nici dacă este luat de pe un post identic, nu va putea să fie productiv de la început. Va trebui să înțeleagă organizația, să se obișnuiască cu procedurile interne specifice, să se sincronizeze cu ceilalți membrii ai echipei și cu stilul de management al noului coordonator. Toate aceste etape, deși sunt naturale, înseamnă resurse consumate de către organizație. 

Iată care este impactul financiar al unei retenții a angajaților deficitare: 

  • Costuri de recrutare (acesta include publicitate, interviu, screening și angajare)
  • Costuri de îmbarcare (onboarding-ul include timpul de instruire și management)
  • Scăderea productivității (De unul până la doi ani are nevoie un angajat nou pentru a atinge productivitatea unui salariat deja existent)
  • Scăderea nivelului de implicare a echipei, ceea ce se traduce în productivitate scăzută
  • Costuri de formare: peste doi până la trei ani, o afacere investește 10% până la 20% din salariul unui angajatîn formare
  • Impact cultural (de fiecare dată când un angajat decide să plece, ceilalți se vor întreba de ce). 

Sunt argumente puternice cu care vei putea merge în fața top managementului pentru a-ți prezenta strategia de retenție a angajaților și pentru a avea șanse mari de reușită. 

Cele mai utilizate metode de retenție a angajaților

Iată ce acțiuni ai putea include în strategia ta de retenție a angajaților:  

  • Începe prin a te asigura că au parte de claritate, că înțeleg exact care sunt așteptările pe care compania/managerul direct le are de la ei. Pot fi organizate discuții individuale, altele decât evaluările periodice. 
  • Colectează feedback de la ei în cadrul acestor meeting-uri. Află din timp dacă deja există anumite lucruri care îi nemulțumesc. 
  • Acordă timp pentru a înțelege abilitățile angajaților, suplimentare celor pe care le folosesc zilnic pentru îndeplinirea sarcinilor de lucru. Ai putea descoperi că unii s-ar potrivi pe alte poziții. 
  • Înțelege ambițiile profesionale ale membrilor echipei și implică-te alături de managerul lor în a le crea un plan de dezvoltare profesională
  • Transmite clar faptul că organizația crede într-un echilibru între viața profesională și cea personală. Cu siguranță nu îți dorești să ai o echipă epuizată și cu frustrări acumulate. 
  • Arată-le aprecierea, fie că este vorba despre orice tip de recunoaștere a rezultatelor obținute care nu implică anumite costuri(„Mulțumesc”, „Stabilirea angajatului lunii…” etc), fie că introduci bonusuri, remunerație suplimentară pentru cei care obțin rezultate remarcabile. 
  • Asigură-le un loc de muncă plăcut celor care aleg să lucreze de la birou și oferă-le flexibilitate celor care încă preferă munca remote. 
  • Oferă-le beneficii din zona de sănătate, le vor aprecia cu atât mai mult în contextul actual. 

Pentru creșterea ratei de retenție a personalului și pentru menținerea bugetului de HR la un nivel acceptabil, SanoPass a realizat un instrument digital care prezintă cele mai recente soluții extrasalariale pentru motivarea angajaților și creșterea productivității. Descoperă cum poți să scazi fluctuația personalului, cum impactează beneficiile extrasalariale retenția și cât poți să economisești din bugetul de HR.