Accesibilitatea pe care o oferă telemedicina s-a dovedit a fi motivul principal pentru care, în special în ultima perioadă, tot mai multe persoane s-au orientat către serviciile de medicină la distanță. Aceste servicii s-au dezvoltat rapid atât în țările europene, cât și în afara continentului. Franța confirmă o creștere de 40%, în timp ce în S.U.A., 46% dintre consumatori utilizează serviciile de telemedicină ca o alternativă la vizitele la cabinete medicale clasice.
Cei care activează în domeniu, mai precis furnizorii sau instituțiile de sănătate, se așteaptă ca tehnologia și inovația în medicină să se dezvolte și mai mult în viitorul apropiat, iar telemedicina este unul dintre serviciile care beneficiază deja de popularitate și cerere.
Telemedicina este o metodă de consult prin care serviciile de sănătate devin mai accesibile și mai sigure ca utilizare, precum și mai convenabile din punct de vedere al prețului. Schimbul de informații medicale între specialist și pacient se realizează la distanță, cu ajutorul comunicațiilor electronice și al instrumentelor digitale.
Cu ajutorul instrumentelor utilizate în telemedicină, pacienții pot discuta cu medicii din siguranța și confortul propriei case, reușind să primească un diagnostic și tratamente de la medic pe loc, fără să necesite o consultație obișnuită. De asemenea, telemedicina se dovedește a fi foarte utilă în cazul pacienților care nu se pot deplasa în afara locuinței, a vârstnicilor sau a persoanelor din zone defavorizate, ce nu pot ajunge la sediul unei clinici.
Telemedicina se aplică în aproape 50 de specialități medicale diferite, ea cuprinzând subdiviziuni precum teleradiologia, telepatologia, teledermatologia, teleconsultația, telechirurgia, teleoftalmologia, etc.
Serviciile de telemedicină sunt adesea accesate prin telefon, prin funcția de apel, apel video sau mesaje text (chat).
În aceeași măsură sunt utilizate și softurile dedicate serviciilor de telemedicină, care pun la dispoziție un proces mai complex de îngrijire a pacienților, de la stocarea datelor la conferințe video live.
Practic, pacientul comunică de la distanță cu specialistul și îi poate furniza acestuia inclusiv imagini sau rapoarte medicale. La finalul consultației, primește un diagnostic, o schemă de tratament și eventuale recomandări. Evident, există cazuri în care consultul trebuie să aibă loc și la cabinet, însă acest aspect poate fi discutat în cadrul unei evaluări inițiale prin telemedicină.
Telemedicina este o soluție care, cu ajutorul tehnologiei, aduce un număr considerabil de beneficii în domeniul medical, atât din perspectiva pacienților, a furnizorilor, cât și a instituțiilor de sănătate. Iată o parte din beneficiile care îmbunătățesc calitatea vieții persoanelor care folosesc telemedicina.
Există mai multe tipuri de telemedicină, pe care sistemele medicale le pot utiliza în funcție de nevoile și disponibilitatea fiecărui pacient. Principalele tipuri de astfel de servicii sunt telemedicina sincronă, telemedicina asincronă și monitorizarea pacienților aflați la distanță.
Telemedicina sincronă este cunoscută și ca medicina interactivă sau live. Acest tip de servicii permite pacienților și medicilor comunicarea în timp real, prin text (chat), telefon sau prin intermediul conferințelor video. Telemedicina sincronă este eficientă mai ales ca alternativă la serviciile de consultație, diagnosticare sau tratare, în cabinet.
Telemedicina asincronă, cunoscută și ca o metodă de stocare și transmitere a informațiilor, se realizează printr-un sistem electronic sigur, cu ajutorul căruia medicul poate centraliza și analiza datele investigațiilor unui pacient. Nu este necesar ca pacientul și specialistul să discute în timp real.
Monitorizarea pacienților la distanță este un tip de telemedicină mai complex față de cele anterioare. Cu ajutorul acestor servicii, medicul poate monitoriza starea unui pacient care se află în propria locuință, prin intermediul instrumentelor medicale. Aceste instrumente transmit notificări către personalul medical și sunt benefice în urma unor intervenții medicale, deoarece pacienții nu mai trebuie să rămână spitalizați și să achite costurile necesare.
Serviciile de telemedicină sunt oferite încă din perioada utilizării telefonului mobil, perioadă în care personalul medical ținea legătura cu pacienții pentru a-i consulta în diverse probleme. Mai mult, una dintre primele date transmise prin telefon au fost imaginile de diagnostic.
Telemedicina a evoluat în ultimii ani, iar în prezent pacienții cu diverse probleme de sănătate utilizează serviciile medicale de la distanță, pentru a câștiga timp sau a consulta un specialist din siguranța propriei case. Cele mai comune cazuri în care se aplică telemedicina sunt:
Dezvoltarea telemedicinei poate fi condiționată de anumiți factori, dintre care cei mai întâlniți sunt considerentele legale și rezistența tradiționalistă în privința serviciilor medicale.
Din perspectiva considerentelor legale, cei care ridică această preocupare aduc în prim-plan securitatea și confidențialitatea datelor pacienților. Acest aspect poate fi simplu controlat prin soluții de securitate și aplicații de ultimă generație, ce permit păstrarea datelor în siguranță și acordă acces exclusiv pacienților și medicilor la informația din sistem.
Rezistența tradiționalistă reprezintă un factor cultural, prezent în special în țările și zonele mai puțin digitalizate, în care procesele se desfășoară în mare parte în stil clasic, prin contact direct. De asemenea, în țările cu o economie mai puțin dezvoltată, rezistența este dublată și de faptul că o parte din populație nu are acces la instrumente moderne de comunicare, precum un laptop sau un smartphone.
Cu toate acestea, telemedicina este o soluție digitală în continuă evoluție, care își dovedește eficiența în viața indivizilor, în special a celor care nu dispun de resursele de timp necesare serviciilor medicale obișnuite, care se realizează în clinici sau spitale. Pentru a afla mai multe despre eficientizarea serviciilor medicale și nevoile medicale reale ale persoanelor active, abonează-te la blogul SanoPass.